Nejenom prací je člověk živ a potřebuje si někdy odpočinout. Linuxák taky někdy zmáčkně ^D a přesune se od pracovního nástroje k herní konzoli (ať už windows nebo playstation nebo jiné.. ) Pro ty, kteří si radi hrají, ale nestačí jim pasivní odpočinek je tu global game jam.

Zadání bylo docela zajímavé už tím, že to byl jenom obrázek a každý si ho mohl interpretovat jak chtěl.

Vetšina účastníků okamžitě poznala “uroboros” a zavzpomínala si na červeného trpaslíka. Vytvořené hry měli zapadnout do některé z připravených kategorií. Bylo možné vytvářet i deskové hry. Na VUT v Brně se nakonec vytvářeli jenom počítačové hry.

Například v kategorii 1D vznikla hra “Its snake” od 1D teamu v podobě Michala Zachariáše, který celou akci organizoval, za co mu patří velklý dík. Podle obrázku každý pochopí v čem asi spočívalo 1D. Zajímavým faktorem hry bylo, že při “zadání cheatu” (IDDQD?) se nedala ani ukončit (-; K napsání hry bylo použito XNA (což je nějaká Microsoft technologie).

Velká část účastníků ggj se trápila s 3D grafickým engine unity. Píšu trápila, protože jsem z těch prezentací měl dojem, že spíš než používání toolkitu to pro ně bylo hackování toolkitu (-; I přesto vznikla hra “42”, ve které šlo o nekonečný souboj s pavouky z vesmíru.

Velmi zajímavou myšlenkou měla hra “Short Circut” od Tomáše Vymazala a jeho kolegy. V této hře je hlavní hrdina uvězněný na vesmírné stanici, která disponuje reinkarnačním zařízením. Tato vesmírná stanice nenechá nikoho umřít a v nekonečné smyčce hlavního hrdinu oživuje. Taková smrt hladem a žízní zřejmě není příjemná, protože hlavní hrdina se snaží celou hru definitivně ukončit svoje trápení. Hra spočívá v propojování kabelu a zapínaní různých zařízení na stanici.

Poslední 3D hra v unity, která vznikla na ggj2012 v Brně se zaměřila na historickou nebo spíš mýtickou část symbolu “uroboros”. Hra je zasazena do světa podobného Egypu, kde hlavní hrdina hledá časti těla svého předka – snad k nějakému rituálu či co.. K téhle hře bylo navíc vytvořeno i působívé intro, které má ale se samotnou hrou společný jenom příběh.

Kromě toho vzniklo i pár čistě logických her. Pochopení herního principu nebylo bez předvedení úplně jednoduché. V první z těchto dvou her šlo o zničení druhého hráče pomocí psaní vygenerovaného slova. Dá se říct, že to byla vlastně výuka psaní všemi deseti. Céle se to hrálo po síti. Tahle hra vznikla za pomocí SDL. Zadání na první pohled splňovala tím, že obsahovala velký kruh a navíc je prý nekonečná.

Druhá čistě logická hra se hrála lokálně a cílem bylo natočit kruhy tak, aby k sobě seděli správně symboly. Druhý hráč se pochopitelně snažil otáčet jiným kruhem aby vyhrál on.

V kategorii ASCII her vznikla tahle aréna. Cílem je pochopitelně všechny zabít a pak zničit reaktor. Při prezentaci téhle hry na nás na všechy starší generace padla nostalgie a zamáčkly jsme slzičku. Hned jsem si vybavil hru ADOM..

Jednou z nejpovedenějších her, které u nás vznikly, byla hra SUCKED. Tahle hra popisuje nekonečný životní cyklus komárů. Popravdě jsem v ní moc neviděl nějakou spojitost se zadáním, ale na druhou stranu nás všechny velmi dobře pobavila.

Asi je zbytečné popisovat jak se to hraje, když se stačí podívat na video (-;

http://www.youtube.com/watch?v=6Zqm5AjPx3A

A to nejlepší nakonec. Sami jsme se taky pokusili vyrobit hru. Šlo o jednoduchou plošinovku kde had se snaží najít svého kamaráda králička. Králíček se možná bojí, že ho had chce sníst, tak se schovává. Had se umí normálně plazit, skákat jako pružina a stočit a “fungovat jako kolo”. Had překonává různé nástahy, které mu můžou ublížit. Například past na medvědy, kyselinové jezírko, muchomůrka, vrány.. Kámenem úrazu se ukázala fyzika a tvorba her vůbec. Po 48 hodinách jsme byli schopni ukázat řekněme alpha verzi hry. Dál jsem zjistil, že pro qml, které jsem použil jako základ existuje binding na fyzikální engine Box 2D a další věci. Herní video jsme nakonec radši ani nedělali, ale když se zadaří tak hru někdy po víkendech doděláme..

Co říct závěrem? Podle mně vyhráli všichni co přišli. Zní to možná otřepaně, ale jednotlivé hry byli zhruba na stejné úrovni a na každé byl vidět velký kus odvedené práce. Navíc jsou všechny ty hry navzájem jen těžko porovnatelne.. V každém případě to byla zajímavá akce a už teď se docela těším na příští rok ..

Cohttp://www.youtube.com/watch?v=KnKSfZEBu_M&feature=youtu.be

Loading

By Jozef Mlích

Software Developer at GreyCortex, NemoMobile contributor, Micro light aircraft pilot, OpenAlt Conference organizer

6 thoughts on “Global game jam 2012 @ Brno”
  1. Hehe – xna že je “nějaká technologie od m$”? :D XNA je luxusní framework pro tvoření her v c#… Něco jako jMonkey pro Javu. Akorát že XNA je zároveň pro xBox a nové win phone…

    Chápu že někdo nemá rád m$, ale zrovna za XNA všechna čest!

  2. Hehe – xna že je “nějaká technologie od m$”? :D XNA je luxusní framework pro tvoření her v c#… Něco jako jMonkey pro Javu. Akorát že XNA je zároveň pro xBox a nové win phone…

    Chápu že někdo nemá rád m$, ale zrovna za XNA všechna čest!

Comments are closed.